SHARD VASES BRUTTO GUSTO fine-arts, BERLIN, 2018

 

 

 

SHARD VASES

 

Solo exhibition: ‘Don’t touch me’

Location: Brutto Gusto fine_arts, Berlin

Date: April 27 – June 29, 2018

Three vases are purchased for the collection of Museum Boijmans Van Beuningen.

 


 

NL

Het begon allemaal toen Frank Bruggeman in de zomer van 2017 via internet een bolvormige hangvaas van Mobach kocht, een Hollands designicoon uit de late jaren zeventig. Tot zijn ontzetting arriveerde de vaas in scherven. Onderweg van verkoper naar koper was iets fout gegaan. Lijmen had geen zin, daarvoor was de ravage te groot. Toen Bruggeman bemerkte dat hij de brokstukken niet weg kon gooien begon hij na te denken over een andere bestemming. Bruggeman besloot dat de brokstukken weer onderdeel moesten worden van een driedimensionale vaas. Zo ontstond de eerste schervenvaas, waarbij brokstukken zodanig aan een cilindrische container werden bevestigd dat ze alleen maar aan expressiviteit wonnen. Het resultaat van dit proces leverde een nieuwe vaas op die veel kwetsbaarder oogt dan de “donorvaas” maar die tegelijkertijd de boodschap uitdraagt: raak mij niet aan want ik kan jou ook ernstig bezeren.
 
Na die eerste schervenvaas realiseerde Bruggeman zich dat een vergelijkbaar resultaat ook verkregen kon worden vanuit een heel andere emotie dan treurnis om een gesneuveld object. Vrijwel iedereen is bekend met het spreekwoord “Scherven brengen geluk” en in veel landen bestaat een ritueel waarbij keramische en aardewerk voorwerpen na of aan de vooravond van een huwelijksvoltrekking expres kapot gegooid worden om de echtelieden geluk te wensen. In Duitsland is dit ritueel onderdeel van de zogenaamde Polterabend-traditie. Daarbij gaat het veelal om keramische voorwerpen die geen nut meer hebben of aardewerk dat geen of nog slechts geringe aantrekkingskracht uitoefent op de bezitter. Met dit ritueel in het achterhoofd heeft ook Bruggeman een aantal keramische vazen en objecten uit zijn eigen collectie moedwillig kapot gegooid om de scherven daarvan te kunnen verwerken tot nieuwe vazen.
 
Scherven ontstaan uit ongeluk en scherven die het geluk moeten afdwingen. Beide leveren uiteindelijk hetzelfde resultaat op en dat is niet verwonderlijk, want geluk en ongeluk liggen altijd in elkaars verlengde. Wat is geluk anders dan afwezigheid van ongeluk? Alleen wie ooit diep ongelukkig is geweest, weet ook echt wat geluk is.

EN

It all started in the summer of 2017 when Frank Bruggeman bought a globular hanging Mobach vase, a Dutch design icon from the late 1970s, on the internet. To his dismay the vase arrived in sherds. Something had gone terribly wrong on the way from seller to buyer. An attempt at repair was useless: the fragments were simply too many. When Bruggeman noticed that he could not throw away the fragments of this Mobach vase, he started thinking about another destination. Bruggeman decided that the sherds had to become part of a three-dimensional vase again. This is how his first sherd vase came about, in which fragments were attached to a cylindrical container in such a way that they only gained expressiveness. The result is a new vase that looks far more vulnerable than the “donor vase” but at the same time conveys the message: do not touch me because I can also seriously hurt you.

 

After that first sherd vase, Bruggeman realized that similar vases could also be made stemming from a completely different emotion than sadness. In many languages there is a wisdom that says “Sherds bring good luck” (“Scherben bringen Glück”) referring to a ritual in which ceramic and earthenware objects are smashed on purpose on the eve of or shortly after a wedding ceremony. In Germany this ritual is part of the Polterabend tradition. The ceramic and earthenware objects that are smashed during this ritual have mostly no longer any use or have lost their appeal to the owners. With this ritual in mind, Bruggeman deliberately destroyed a number of ceramic vases and earthenware objects from his own collection in order to process the fragments into sherd vases.

 

Sherds connected to unhappiness and sherds that call for happiness, both ultimately yielding the same result. Which is no surprise because happiness and unhappiness are reverse sides of the same medal. What is happiness other than the absence of unhappiness? Only those who have ever been deeply unhappy will truly understand what happiness is.

 


 

 

Frank Bruggeman

 

Frank Bruggeman

 

Frank Bruggeman

 

Frank Bruggeman