HOW TO DO THE FLOWERS BRUTTO GUSTO fine-arts, BERLIN, 2012

 

fb-htdtf2-frank-bruggeman

 

 

HOW TO DO THE FLOWERS

 

Location: Brutto Gusto fine_arts, Berlin

Date: April 27 – June 6, 2012

Photography: def_image

 


 

NL
 
Zestig jaar geleden gebruikte de Britse societybloemist Constance Spry (1886-1960) een hele reeks keuken- en serviezen voor de bloemstukken die ze presenteerde in haar beknopte gids How to do the flowers (1952). Omdat Spry ook directrice was van een kookschool, moet haar keuze uit vispannen, sauskommetjes en cakeblikken overvloedig zijn geweest. Spry stond echter ook bekend om het gebruik van vogelkooien, oude metalen lampen, schelpen en andere ongebruikelijke containers voor haar bloemstukken.
Net als Constance Spry in haar tijd is de Nederlandse kunstenaar Frank Bruggeman (1966) voorstander van het gebruik van losse stukjes en beetjes als containers voor zijn ‘flowerpieces’ en ‘plantscapes’. Hij is zelden van plan een algemeen erkende bloemenvaas te kopen. In plaats daarvan gebruikt hij uitdagende objecten zoals heikappen, uitlaatpijpen, bouwcontainers en verlichtingsstatieven. Waar Spry vond dat containers niet te overweldigend mogen worden, vindt Frank Bruggeman dat ze qua vorm, grootte en kleur net zo aantrekkelijk en overweldigend kunnen zijn als de bloemstukken die ze bevatten. Bruggeman zoekt naar een uidrukkelijke relatie tussen de twee. Mevrouw Spry was een groot voorstander van bloemarrangementen die “alle gratie en vrijheid van de natuur zelf” tentoonspreiden. Bruggeman is dezelfde mening toegedaan, maar drijft esthetische principes tot het uiterste bij het onderzoeken van de schoonheid en gratie van dood plantmateriaal en bloemen die duidelijk over hun hoogtepunt heen zijn. Bruggemans losse en speelse composities zijn echter meer dan louter decoratief. Net als tuinieren en landschapsontwerp, maar op een heel andere schaal, zijn zijn bloemstukken en plantenlandschappen een avontuurlijke evenwichtsoefening tussen natuur en cultuur.
EN
 
Sixty years ago British society florist Constance Spry (1886-1960) used a whole range of kitchen and dinnerware for the flower arrangements presented in her concise guide How to do the flowers (1952). As Mrs. Spry was also principal of a cookery school, her choice of fish-pans, sauce-boats and cake-tins must have been abundant. Mrs. Spry however was also known for using bird cages, junk metal lamps, shells and other unusual containers for her flower arrangements.
Like Constance Spry in her time, Dutch artist Frank Bruggeman (1966) is in favour of using odd bits and pieces as containers for his ‘flowerpieces’ and ‘plantscapes’. He rarely sets out to buy an ordinarily recognized flower vase. Instead he uses challenging objects such as pile-driving caps, exhaust pipes, construction skips and lighting tripods. Whereas Mrs. Spry thought that containers should not become too overpowering, Frank Bruggeman believes that they can be equally attractive and overwhelming in shape, size and colour as the flower arrangements they held. Bruggeman wants a tense relationship between the two. Mrs. Spry firmly advocated flower arrangements that displayed “all the grace and freedom of Nature herself”. Bruggeman holds the same opinion, yet pushes this aesthetic principle to the limit in exploring the beauty and grace of dead plant material and flowers that are clearly past their prime. Bruggemans loose and playful compositions are however more than just decorative. Like gardening and landscape design, though on a very different scale, his flowerpieces and plantscapes are an adventurous balancing act between nature and culture.