NATURE OBJECT #26
Location: Cuypershuis, Roermond
Part of the exhibition: WaterSpiegelingen (Curated by studio Makkink & Bey)
Date: June 14, 2024 – January 5, 2025
Photography: Veerle van Esser & Yoshua Thomassen
NL In het voormalige woonhuis en atelier van de neogotische architect Pierre Cuypers (1827-1921) tonen hedendaagse kunstenaars en ontwerpers hoe zij zich verhouden tot wereldwijde vraagstukken op het vlak van klimaatverandering, verstedelijking, voedsel- en energiezekerheid. Nature object #26 van Frank Bruggeman is een pleidooi voor hergebruik en circulariteit, waarbij kapotte artefacten en niet langer bruikbare materialen een tweede leven wordt gegund – niet langer in strikt utilitaire maar in esthetische zin. Tegelijkertijd ademt het kunstwerk een radicaal andere natuuresthetiek. Natuurschoon is niet alleen wat zich glorieus en in optima forma aan ons voordoet. Ook de minder aanschouwelijke en afgestorven delen van een plant verdienen het te worden gezien. En als de kleur vergaan is houdt de vorm nog heel lang stand. Kijk maar naar dat bloemstuk dat zo’n 125 jaar geleden in het huis van de familie Cuypers stond. Ondanks de sepiatinten imponeert het nog steeds. |
EN In the former home and studio of the neo-Gothic architect Pierre Cuypers (1827-1921), contemporary artists and designers show how they relate to global issues in the areas of climate change, urbanization, food and energy scarcity. Nature object #26 by Frank Bruggeman is a plea for reuse and circularity. Broken artefacts and worn materials are given a second life – no longer in a strictly utilitarian but in an aesthetic sense. At the same time, the object advocates a radically different aesthetic of nature. Natural beauty is not only that what presents itself in an optimal, glorious form and condtion. The less visible and dead parts of a plant also deserve to be seen. And when the color has faded, the shape still holds for a very long time. Just look at that flower arrangement that stood in the Cuypers family home about 125 years ago. Despite the sepia tones it still manages to impress us. |